14 lipca 2015

Kto na świecie rządzi branżą mody?

Jakiś czas temu w Internecie pojawiła się grafika, która przedstawia podział kontroli rynku detalicznego na świecie. Zawsze intrygowało mnie, jak wygląda taki schemat w przypadku branży modowej, bo nikt dotąd nie stworzył podobnego zestawienia. Postanowiłam zatem zmierzyć się z tym wyzwaniem, posiłkując się listą 100 najbardziej wartościowych marek wg portalu Forbes. Znalazło się na niej 13 korporacji, które wzbogaciły się na produkcji ubrań, galanterii skórzanej, biżuterii, zegarków oraz innych produktów z wysokiej półki. Dziś ta trzynastka jest wyceniana na łączną kwotę blisko 200 miliardów dolarów*.

Na wykresie czerwone linie oznaczają wartość danej korporacji w ujęciu procentowym.

Największa część "tortu" wartego 200 miliardów dolarów przypada szwajcarskiemu potentatowi branży luksusowej, grupie Richemont (54,3 miliardy dolarów). Drugie i trzecie miejsce zajęły francuskie Louis Vuitton Moët Hennessy i Kering. 16,8 miliardów dolarów jest wart szwedzki gigant Hennes & Mauritz, który w zestawieniu uplasował się na czwartej pozycji. Najcenniejszą francuską firmą okazała się Hermès International i zamyka pierwszą piątkę tego zestawienia. 

Dalej znajdują się kolejno: hiszpański Inditex, amerykański Coach, Inc, włoska Prada Group, niemiecki Adidas, szwajcarski Rolex, francuska Chanel S.A. i amerykański Ralph Lauren. Ostatni kawałek tortu, co nie oznacza, że najmniej smaczny, przypadł wartemu 6 miliardów dolarów Burberry, pochodzącemu z Wielkiej Brytanii.



WNIOSKI

To nie projektanci rządzą światem mody, ale korporacje, które gromadzą w swoich portfoliach wartościowe marki. Możliwe że niedługo ten schemat będzie wymagał poprawek- któraś firma zmieni swojego właściciela, a inna zakończy działalność. W sektorze odzieżowym i dóbr luksusowych nic nie jest jednostajne i jednoznaczne- ten, kto nie potrafi się dostosować do nowych warunków panujących na rynku, albo podporządkowuje się silniejszemu, albo przegrywa.


*Cały rynek odzieżowy wraz z tekstyliami, obuwiem i dobrami luksusowymi jest wart 2,6 biliona dolarów (dane z 2010r.).
Źródła: Forbes | TreeHugger | Wikipedia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz